Relationship Between Family Environment and AcademicPerformance in Basic Education Students in Ecuador

Main Article Content

Betty Jacqueline Gaibor Donoso
Ivonne Elizabeth Parra Barreiro
María de los Ángeles Sarcos Falcones
Cecibel Esperanza Falcones Ramirez

Abstract

This article analyzes the relationship between family environment and academic performance among basic education students in Ecuador, based on a correlational quantitative study conducted with a sample of 480 students and their legal guardians. Using surveys completed by parents and official school records, four family environment dimensions were assessed: parental education level, household economic situation, academic support at home, and emotional family climate. Results revealed a positive and significant correlation between parental education, school support, and emotional climate with students’ academic performance. The economic situation showed a lower but statistically significant impact. Significant differences were found between students from urban and rural areas, with urban students achieving higher grades and receiving more parental support. The multivariate analysis showed that family-related variables explained 39% of the variance in academic achievement. The study concludes that the family environment is a key factor in school performance and that its reinforcement—through family guidance programs, parental education, and school-community partnerships—can enhance learning outcomes in Ecuadorian basic education. The article offers policy recommendations that incorporate the family dimension as a structural axis of the educational process.

Article Details

Section

Artículos

How to Cite

Relationship Between Family Environment and AcademicPerformance in Basic Education Students in Ecuador. (2025). Revista Repique, 7(2), 99-120. https://doi.org/10.31876/12mmnr88

References

Bourdieu, P. (1998). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Laia.

Bronfenbrenner, U. (1997). La ecología del desarrollo humano. Paidós.

Calderón, J., & Vélez, L. (2020). Participación familiar y rendimiento académico en estudiantes de primaria. Revista Latinoamericana de Educación, 20(1), 45–60.

Carrasco, L., & Rojas, P. (2020). Capital cultural y desempeño escolar: Un estudio en estudiantes ecuatorianos. Educación y Sociedad, 41(2), 189–206.

CEPAL & UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373992

Epstein, J. L. (2018). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools (2nd ed.). Routledge.

García Bacete, F., & Marande, G. (2020). Entorno familiar y rendimiento académico: Un análisis con estudiantes de primaria. Revista de Psicología Educativa, 26(3), 112–120.

González, A. (2022). Educación inicial y rendimiento escolar: Impacto de los factores familiares. Educación Hoy, 27(4), 60–75.

INEC. (2021). Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo (ENEMDU). https://www.ecuadorencifras.gob.ec

INEVAL. (2022). Resultados de la Evaluación Ser Estudiante 2022. https://www.ineval.gob.ec

Jiménez, M., & Herrera, S. (2020). Nivel educativo parental y desempeño académico: Estudio en escuelas fiscales. Revista Científica Ecuatoriana de Educación, 3(2), 75–88.

León, R., & Gómez, D. (2022). Dinámicas familiares y aprendizaje en estudiantes de educación básica. Revista de Investigación Educativa Andina, 9(1), 92–105.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2021). Informe sobre estrategias de continuidad educativa durante la emergencia sanitaria. https://educacion.gob.ec

Ministerio de Educación del Ecuador. (2022). Anuario estadístico educativo 2021–2022. https://educacion.gob.ec

Molina, C., & Herrera, E. (2021). Participación de los padres y rendimiento escolar: Perspectivas desde la educación básica rural. Educación y Desarrollo, 18(2), 33–47.

Pérez, N., & Martínez, J. (2021). Apoyo parental y logros escolares en primaria: Un estudio longitudinal. Revista Colombiana de Educación, 80, 103–124.

Ramos, T., & Cordero, M. (2021). Entorno emocional familiar y rendimiento escolar en niños de 9 a 12 años. Revista Internacional de Educación Emocional, 6(1), 55–72.

Tedesco, J. C. (2020). Educación y justicia social en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 84(1), 7–24.

UNESCO. (2021). Factores del entorno familiar y sus efectos en el aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org

UNICEF. (2022). Bienestar infantil y aprendizaje en América Latina y el Caribe. https://www.unicef.org

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.