Use of ICT as a Training Tool in the Preparation of Researchers in Educational Sciences
Contenido principal del artículo
Resumen
This article aims to analyze, through a narrative literature review, the use of Information and Communication Technologies (ICT) as a formative tool in the training of researchers in the field of Educational Sciences. Based on the analysis of 25 recent academic studies, the main trends, benefits, and challenges associated with the integration of ICT into research training processes were identified. The findings show that ICTs support the development of competencies such as information literacy, autonomous learning, data management, and academic collaboration. However, their effectiveness depends on the existence of institutional policies, adequate infrastructure, and systematic training in digital competencies. It is concluded that ICT, when used with pedagogical intention, contributes to transforming research education and democratizing access to scientific knowledge. It is also recommended to continue advancing in empirical studies that assess the specific impact of these technologies in various educational contexts
Detalles del artículo
Sección

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
La revista brinda acceso abierto inmediato a todo su contenido sobre el principio de que hacer que la investigación esté disponible de forma gratuita para el público para apoyar un mayor intercambio global del conocimiento.
De esta manera, el lector/a puede acceder a todos los contenidos de la revista desde el momento de la publicación sin coste ni obligación de suscripción.
La revista ienen licencia bajo el acuerdo de licencia internacional Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). Los/as autores/as retienen los derechos de autor y se permite a terceros copiar, distribuir y hacer uso de los trabajos siempre que cumplan con los términos y condiciones establecidos por dicha licencia
- citar la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra).
- No se usen para fines comerciales.
- Si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
Puede encontrar más información al respecto en https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es.
La Revista declina cualquier responsabilidad sobre posibles conflictos derivados de la autoría de los trabajos que se publican.