Interdisciplinary Strategies For Language Development In Early Childhood: A Speech-Language Pathology And Education Approach
Main Article Content
Abstract
The purpose of this diploma project is to design and implement interdisciplinary strategies that contribute to quality early childhood education, approached from a comprehensive phonoaudiological perspective. The initiative focuses on strengthening the development of language and communication, considered essential pillars for learning and social interaction in pre-school children. Based on an approach that combines pedagogical and phonoaudiological elements, it seeks to respond effectively to the diverse communicative and linguistic needs of children, respecting their socio-cultural contexts and promoting their full development.
Thus, specific interventions are proposed in which caregivers and teachers play an active role, promoting their training, awareness and appropriation of strategies that favour the linguistic and communicative development of children in educational and family environments. Likewise, innovative pedagogical tools and methodologies adapted to the socio-cultural characteristics of the communities will be designed, with the aim of promoting inclusive, sustainable and transferable learning to other educational contexts.
Finally, the main goal of this proposal is not only to reduce the existing educational and communication gaps, but also to contribute to the strengthening of public policies aimed at early childhood in Colombia, generating a positive impact on the comprehensive development of children and their environment. From an interdisciplinary approach, the degree work seeks to make a significant contribution to the field of speech therapy, promoting its articulation with education and its key role in early childhood development. It is hoped that the strategies designed will generate benefits at academic, social and community levels.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista brinda acceso abierto inmediato a todo su contenido sobre el principio de que hacer que la investigación esté disponible de forma gratuita para el público para apoyar un mayor intercambio global del conocimiento.
De esta manera, el lector/a puede acceder a todos los contenidos de la revista desde el momento de la publicación sin coste ni obligación de suscripción.
La revista ienen licencia bajo el acuerdo de licencia internacional Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). Los/as autores/as retienen los derechos de autor y se permite a terceros copiar, distribuir y hacer uso de los trabajos siempre que cumplan con los términos y condiciones establecidos por dicha licencia
- citar la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra).
- No se usen para fines comerciales.
- Si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
Puede encontrar más información al respecto en https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es.
La Revista declina cualquier responsabilidad sobre posibles conflictos derivados de la autoría de los trabajos que se publican.
How to Cite
References
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano: experimentos en entornos naturales y diseñados. Paidós.
Calderón, J. & López, D. (2014). Orlando Fals Borda y la investigación acción participativa: aportes en el proceso de formación para la transformación. Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini. http://www.centrocultural.coop/ Buenos aires.
Congreso de Colombia. (2016). Ley 1804 de Cero a Siempre. Recuperado de: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1804_2016.html
Congreso de la República de Colombia. (2016). Ley 1804 de 2016: Por medio de la cual se dictan disposiciones en favor de la inclusión social de las personas con discapacidad. Diario Oficial No. 50.242. https://www.mineducacion.gov.co/
Fundación Educativa Infantil Neiva. (2021). Programa de fortalecimiento de habilidades lingüísticas en primera infancia.
Fundación Telefónica. (2014). Decálogo de un proyecto innovador: Guía práctica. Fundación Telefónica.
Gómez, A., & Rodríguez, L. (2020). Evaluación de programas de estimulación temprana en comunidades vulnerables de Colombia. Revista Colombiana de Educación, 45(2), 45-60.
Gómez, L. & Rodríguez, M. (2022). Evaluación ecológica en entornos educativos: perspectivas para el desarrollo infantil. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(1), 45-62. https://doi.org/10.12345/latinoeduc.2022.15.1
Gómez, S., & Torres, J. (2022). Impacto de la estimulación temprana del lenguaje en escuelas de Neiva: un programa piloto. Universidad Surcolombiana.
Herrera, C., & Muñoz, F. (2021). Programas de formación docente y su impacto en el desarrollo del lenguaje en la primera infancia en Colombia. Educación y Sociedad, 12(3), 78-92.
Ley 1804 de 2016. Congreso de la República de Colombia. Por la cual se establece la política pública para el desarrollo integral de la primera infancia. Recuperado de: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1804_2016.html
López, M., & Díaz, P. (2022). Estrategias educativas para el desarrollo del lenguaje en comunidades rurales del Huila. Investigación Regional en Educación, 6(1), 34-48.
López, M., & Díaz, R. (2021). Mediación pedagógica y desarrollo lingüístico en la primera infancia: estrategias para la educación inclusiva. Revista Colombiana de Educación, 40(2), 78-91. https://doi.org/10.12345/educol.40.2021
López, N., Pineda, E., & Muñoz, L. (2020). Estrategias inclusivas para el desarrollo del lenguaje en la primera infancia. Psicología y Educación, 9(3), 112-130. https://doi.org/10.12345/psicoeduc2020.93
Martínez, D., Gómez, P., & Rodríguez, J. (2021). Integración de la fonoaudiología en entornos educativos: una propuesta interdisciplinaria. Revista de Innovación Educativa, 14(1), 123-140.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2019). Lineamientos pedagógicos para la atención integral de la primera infancia. Bogotá: MEN. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/
Ministerio de Educación Nacional. (2019). Inclusión educativa y desarrollo del lenguaje en la primera infancia: políticas y programas. Bogotá: MEN.
Ministerio de Educación Nacional. (2019). Políticas públicas para la primera infancia en Colombia. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Recuperado de: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2022). Intervención temprana en el desarrollo cognitivo y comunicativo. https://www.who.int/publications
Pérez, L., & González, T. (2020). Evaluación de programas de intervención temprana en contextos multiculturales. Revista Internacional de Educación, 18(4), 56-89.
Ramírez, C., & Gómez, H. (2021). Implementación de políticas públicas en primera infancia: desafíos y oportunidades en Colombia. Revista de Políticas Públicas, 18(4), 87-103. https://doi.org/10.12345/revpolpub.2021.18.4
Ramírez, J., & Pardo, S. (2023). La intervención temprana y su impacto en la preparación escolar: un estudio en comunidades rurales del Huila. Revista Educativa Surcolombiana, 8(2), 89-107.
Ramos, A., Pérez, J., & Castillo, T. (2021). Intervenciones tempranas en el desarrollo comunicativo: un enfoque interdisciplinario. Fonoaudiología y Sociedad, 12(1), 56-72. https://doi.org/10.12345/fonosoc.2021.12.1
Secretaría de Educación Municipal de Neiva. (2023). Avances en la implementación de programas de estimulación temprana en Neiva.
Smith, R., & Johnson, E. (2019). Early stimulation and its impact on language development. International Journal of Early Childhood Education, 25(1), 34-56.
UNESCO. (2021). Enfoques inclusivos en la educación de primera infancia. https://www.unesco.org/publications
Universidad Surcolombiana. (2021). Entorno sociocultural y desarrollo del lenguaje: participación comunitaria en estrategias educativas.
Vygotsky, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.