Musical Expression as a Didactic Strategy to Strengthen Orality in Preschool Boys and Girls
Resumen
The present study sought to assess the effectiveness of a music-based teaching strategy for strengthening orality in preschool children at the Guamalito, Bajo Plumero site. A quasi-experimental design was used with a treatment group and a control group, and several activities were implemented to strengthen orality through music. A quasi-experimental design including a control group and a treatment group was used. The groups were selected from the preschool student population of the Guamalito, Bajo Plumero branch of the Arenoso Rural Educational Institution. The sample consisted of 20 preschool students. The main instruments used were an observation form and an evaluation grid for each activity. The results obtained showed a significant improvement in the orality of the students in the treatment group compared to the control group. Strengths and weaknesses in the implementation of the didactic strategy were identified, and adjustments and improvements were made for future implementations. It is concluded that the music-based didactic strategy is effective for strengthening orality in preschool children, and its implementation in other educational contexts is recommended. It is necessary to continue researching and improving didactic strategies for strengthening orality in early childhood.
Derechos de autor 2023 Marleny Cabezas Cedeño, Miguel Andrés Díaz Corena, Andrés Esteban Ortigoza Marín
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
La revista brinda acceso abierto inmediato a todo su contenido sobre el principio de que hacer que la investigación esté disponible de forma gratuita para el público para apoyar un mayor intercambio global del conocimiento.
De esta manera, el lector/a puede acceder a todos los contenidos de la revista desde el momento de la publicación sin coste ni obligación de suscripción.
La revista ienen licencia bajo el acuerdo de licencia internacional Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). Los/as autores/as retienen los derechos de autor y se permite a terceros copiar, distribuir y hacer uso de los trabajos siempre que cumplan con los términos y condiciones establecidos por dicha licencia
- citar la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra).
- No se usen para fines comerciales.
- Si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
Puede encontrar más información al respecto en https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es.
La Revista declina cualquier responsabilidad sobre posibles conflictos derivados de la autoría de los trabajos que se publican.