Digital Competencies In The Professionalization Of Teachers Case: Ecuadorian Amazonia
Main Article Content
Abstract
In recent years, higher education has had to create spaces that allow students to develop various competencies, among them digital competencies. In vulnerable geographical contexts such as the Ecuadorian Amazon, it is necessary to strengthen this type of competencies. This study presents a systematic review of studies conducted in the last five years on the development of digital competencies and teacher professionalization. We analyzed 10 articles taken from databases such as Scielo, Google Scholar and Redalyc applying criteria of inclusion of search terms in the title or abstract, original articles where the central axis is digital competencies, teacher professionalization, distance higher education. It was found that digital competencies are essential in the professional development of students and allow them to improve their skills when facing the reality of work. In the Ecuadorian Amazon, obtaining this type of competencies becomes a challenge due to the characteristics of the area, however, professionalization programs such as the National University of Education (UNAE) are designed with the purpose of contributing to the development of these competencies in the course of their careers. In the province of Sucumbíos alone, 498 teachers will be incorporated by the year 2025.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista brinda acceso abierto inmediato a todo su contenido sobre el principio de que hacer que la investigación esté disponible de forma gratuita para el público para apoyar un mayor intercambio global del conocimiento.
De esta manera, el lector/a puede acceder a todos los contenidos de la revista desde el momento de la publicación sin coste ni obligación de suscripción.
La revista ienen licencia bajo el acuerdo de licencia internacional Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). Los/as autores/as retienen los derechos de autor y se permite a terceros copiar, distribuir y hacer uso de los trabajos siempre que cumplan con los términos y condiciones establecidos por dicha licencia
- citar la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra).
- No se usen para fines comerciales.
- Si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
Puede encontrar más información al respecto en https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es.
La Revista declina cualquier responsabilidad sobre posibles conflictos derivados de la autoría de los trabajos que se publican.
How to Cite
References
Bailey, L. W., de Peralta, M. S., & Aparicio, J. M. (2020). Teoría y prácticas de aprendizaje de la educación a distancia. Revista Científica Guacamaya, 5(1), 97–108.
Ballesteros, H. F. V., Íñiguez, E. L. G., Yánez, E. H. A., Cárdenas, E. P. Z., & Benavides, J. P. C. (2021). La educación online como alternativa a la educación presencial. Perfiles Educativos, 11(162), 178–196.
Cruz, J. A. G., Tiza, M. M. C., Isusqui, J. C. P., Gonzales, C. A. D., Inga, C. V., & Silva, M. O. C. (2023). Educación a distancia y virtual: calidad y sostenibilidad en la educación.
European Commission. (2019). Educación digital en las escuelas europeas. Eurydice Report. Publications Office of the European Union.
Garcés, G. (2020b). A literature review on leadership qualities among Project Managers of building refurbishment. Revista Ingeniería de Construcción, 35(1), 45–59. https://doi.org/10.4067/S0718-50732020000100045
González-Zamar, M. D., Abad-Segura, E., & Belmonte-Ureña, L. J. (2020). Aprendizaje significativo en el desarrollo de competencias digitales. Análisis de tendencias. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (14), 91–110.
Gutiérrez Provecho, L., López-Aguado, M., García Llamas, J. L., & Quintanal Diaz, J. (2021). La brecha digital en población en riesgo de exclusión social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 39, 123–139.
Ibáñez-Cubillas, P. (2021). Competencia digital en educación superior. Qurriculum. Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, 34, 109–119. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2021.34.08
Mantilla-Falcón, L. M., & Lozada-Tacoamán, J. R. (2023). Cartografía generacional del docente amazónico. Caso provincia de Sucumbíos, Ecuador. Investigación y Desarrollo, 18(1).
Prendes-Espinosa, M. P. (2022). Hacia la e-Universidad del siglo XXI: el impacto de la digitalización en la formación superior. Revista Rued@ Universidad, Ética y Derechos, (7), 15–36.
Rivero, E., Carmenate, L., & León, G. (2019). La profesionalización docente desde sus competencias esenciales. Experiencias y proyecciones del perfeccionamiento académico de la Universidad Técnica de Machala. Conrado, 15(67), 170–176.
Silva-Quiroz, J., & Rioseco-Pais, M. (2025). Competencias digitales clave para la formación académica en estudiantes universitarios según el modelo DigComp: un estudio basado en juicio de expertos. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (91), 259–276.
Universidad Nacional de Educación. (2022a). Filosofía institucional. Universidad Nacional de Educación. https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2023/06/Filosofia-Unae.pdf